HPV-fertőzés (genitális)

A betegséget a humán papillomavírus (HPV) 6,11 (alacsony daganat kockázatú), ritkán a 16, 18, 31, 33, 35, 42 (magas daganatkeltő kockázatú) típusai okozzák. A fertőzés forrása a tünetes, illetve tünetmentes személy, ritkábban vírusfertőzött sejtekkel szennyezett eszközök, használati tárgyak. A terjedés módja leggyakrabban szexuális aktus, de lehetséges a szülés közbeni fertőződés is. Mivel a humán papillomavírus tünetmentes személyek nem csekély hányadában is kimutatható szűrővizsgálatok kapcsán, klasszikus értelemben vett lappangási időről nem lehet beszélni.

A BETEGSÉG TÜNETEI

Fájdalmatlan, bőrszínű, szemölcsszerű növedékek a nemi szervek és a végbél tájékán, amelyek helye, kiterjedtsége, nagysága változatos lehet. A lapos elváltozások, ún. condylomák, fakóbb vagy éppen erősen pigmentált, lapos plakkok formájában észlelhetők. Jelentős a tünetmentes fertőzések aránya. Szülés közben fertőződő csecsemőnél ún. laryngeális papillomatosist (gégében megjelenő szemölcsök) okozhat.

KEZELÉS, TERÁPIA

A szemölcsöket sebészi úton is el lehet távolítani, ilyenkor a kiújulás veszélye azonban igen nagy. Lehetőség van helyi, ún. ecsetelő kezelésre is. Igazi oki terápia sajnos nem igazán lehetséges. A betegség legtöbbször egyébként magától gyógyul. Nők esetében a nemi szerven kialakuló HPV-fertőzést követően fokozott jelentősége van a rendszeres rákszűrő vizsgálatnak. Mindkét nemnél gyógyulásig gumióvszer használat szükséges.A megelőzésben fontos szerep jut a felelősségteljes szexualitásnak (monogámia; a túl sűrű partnerváltás elkerülése). A daganatkeltő HPV-vírus egy csoportja ellen már védőoltás is rendelkezésre áll, amelyet a szakemberek a szexuális élet megkezdése előtt javasolnak beadni.